Sabtu, 9 Mac 2013

Bila PENAMPILAN DIRI tak melambangkan PERIBADI

Assalamualaikum..

Lama gila aku tak update blog. Update pon sebab ada orang tanya, tak tulis blog ke. Cewaahh...feeling hot la sangat kan? =.=". Bukan tak nak conteng2 kat sini dah, tapi sebab dah start study ni. Rasa malas + penat dengan keadaan sekarang. Kelas bersepah2. Nak layan running man lagi. =D

Tengok balik pada tajuk tu, aku memang dah lama nak cakap pasal benda ni. Dah banyak sangat yang aku nampak. Ada individu tu, penampilannya LANGSUNG TAK menggambarkan diri dia. Bukan nak mengata ke tapi ada SESETENGAH individu berpewatakan alim secara luaran, tapi perangai langsung tak menggambarkan penampilan mereka. Ohh..korang tahu tak korang bawak imej agama kita?..jadi, apa bezanya anda yang berpenampilan sopan tapi perangai tak cantik DENGAN mereka yang berpenampilan TAK sopan tapi perangai CANTIK?



*Peace!*

Haa..aku ada satu member ni. Nama dia Jong Kook (bukan nama sebenar ). Dulu, time sekolah, dia baik sangat taw. Kiranya, dalam banyak2 kawan aku, dia la yang paling ALIM. Malangnya, lepas dah abis sekolah, perangai dia terus berubah. Alim tu still lagi, tapi cara bahasa dia. Ya Allah, tuhan je tahu macam mana. Aku geleng kepala je bila tiap kali baca tulisan dia. Pernah aritu, aku tengok dia tegur perempuan yang tak tutup aurat. Bahasa dia, masyaAllah. Macam budak tak sekolah. Kasar tak payah cakap la. Macam tu ke cara kita nak ubah & didik orang?..apa la salahnya kau cakap sopan2. Orang pun sejuk hati taw. Nak menasihatkan orang ni, ada caranya. Bukan cara maki hamun macam tu. Silap hari bulan orang bagi penampaq ja. Dari sini pun, tak de bezanya kau dengan dia. Yang beza, cuma penampilan.Sebagai kawan kau, aku hanya mampu doa dari jauh supaya kau cepat2 sedar diri. =)

Secara kesimpulannya, zaman sekarang ni kan, memang payah sangat nak jumpa orang yang betul2 baik serba serbi. Ada yang bertudung litup, tapi bahasa kasar dan menyakitkan hati. Ada yang baik tu, ok laa. Tapi yang tak baik tu macam mana?.. Jadi, sebelum BUAT or CAKAP sesuatu benda, pikir dulu apa pandangan orang pada kita bila kita buat sesuatu.

Jadi, tanyalah diri. Tepuk dada tu!


                                               



Tiada ulasan:

Catat Ulasan