Selasa, 29 Januari 2013

Bila MUSTAHIL jadi TAK MUSTAHIL

" Aku nak sangat benda tu, tapi boleh ke aku dapat?",

 " Kau jangan berangan la weyh, dia tu enggang, kau tu pipit je."

" Belajar pun tak tinggi mana, ko tak payah mimpi la"

Iye. Itu antara kata2 yang selalu kita dengar bila kita or orang lain rasa kita tak layak and tak mampu nak dapat benda2 tu. Aku antara salah seorang darinya. Dengan apa yang jadi dalam hidup aku sekarang ni, sampai sekarang aku still tak percaya. Sangat! Rasa macam tak percaya je yang aku dah jadi student yang tengah ambik degree sekarang ni. >.<. HAHAHAHA.

Tengok pada tajuk tu, seriously sampai sekarang aku kagum dengan apa yang Allah dah aturkan untuk aku. Still wujud lagi rasa tak percaya bila aku dah mampu berdikari sendiri, duduk jauh dari mak ayah and yang penting, dah nak hampir dengan apa yang aku idam2 kan selama ni. Banyak sangat benda yang dulu aku rasa TAK MAMPU NAK CAPAI dah TERCAPAI sekarang. Antara benda yang aku rasa kagum dengan apa yang Allah dah aturkan dalam hidup aku :

1. Masuk U

Iye. Ini memang idaman semua budak sekolah kat Malaysia ni. Sapa tak nak masuk u weyh. Nak jejak menara gading tu. Aku ingat lagi, result SPM aku tak sekuat mana tapi sederhana kuat tu ye. Lepas SPM geng aku ada 2 orang yang dapat u. Waktu result upu keluar, sedih sangat. Allah je yang taw tapi aku fikir positif. Aku buat rayuan kali kedua nak masuk u. Sebab aku aim, lepas spm aku HARUS masuk u or matriks. Sebabnya juga aku nak pastikan aku dapat ijazah paling lewat umur aku 25 tahun. Jadi, bila result rayuan keluar, aku check pakai sms. Time lepas semayang aku ingat lagi, bila result rayuan cakap aku TAK DITERIMA, aku terus sujud dekat sejadah sambil nangis. Korang boleh bayangkan tak perasaan aku time tu. Agak lama la aku nak terima hakikat. Then, aku decide, nak ambik form 6. Time form 6 ni la macam2 dugaan. Time tu la aku dapat tawaran dari Kolej Matrikulasi dekat Penang n dari SPA untuk jawatan Penolong Pegawai Farmasi. Tapi aku terpaksa tolak. Sebab dah separuh jalan dekat form 6. Yang penting, otak aku memang tak boleh terima la subjek sains ni. Tak tahu kenapa. Sedih kot. Sebab aku pernah bercita2 untuk join bidang FARMASI ni tapi aku sedar diri. ='). Akhirnya, dengan usaha yang gigih dan pengalaman masa lampau, result STPM aku bolehlaa. Bolehlaa lepas kot aku nak masuk u. And tuhan mungkin nampak usaha aku, akhirnya aku dapat masuk sini dalam bidang ekonomi. =)

*Aku sebenarnya nak UM*
=D

2. Biasiswa

Ok. Yang ini aku tak de niat nak menunjuk ke apa. Seriously tak terlintas pun. Cuma nak korang nampak kuasa tuhan. Memandangkan result STPM aku agak ok, jadi, aku pun apply la biasiswa. Apply saja2 je sebenarnya sebab aku bukan dapat straight A pon. Sebut pasal biasiswa ni, mak aku ada suruh aku apply BIASISWA ANAK PERAK tapi malangnya, time tu aku galak sangat dengan FB sampai terlupa and tarikh permohonan pon dah tutup. Time tu aku mampu telan air liur jela. Mak aku macam biasa. BISING. Huhuhu. Jadi sebagai pengubatnya, aku pon apply BIASISWA JPA. Time ni, aku saja je apply and seriously memang TAK HARAP NAK DAPAT pun. Sebab bagi aku, biasiswa ni khas untuk orang yang genius gila. Aku cakap sebab kebanyakan kawan aku yang dapat JPA semuanya student medic. Aku ni apa la sangat kan. So, bila hari keputusan biasiswa ni, aku dah masuk U dah. Time tu, aku dengan roomate n lagi sorang kawan kitaorang. Masing2 apply. Diorang pon takut nak check. Aku pon takut jugak. Tapi, tak takut sangat sebab aku tak menaruh harapan pun dekat biasiswa ni. Jadi, aku la orang 1st yang check result. Bila aku tekan "enter" and nampak perkataan "TAHNIAH" , aku terus menjerit kuat2 sampai satu bangunan boleh dengar. Mungkin muka aku macam ni jugak kot.HAHAHAHA.

*Yeaaaahhhh*
Seriously, memang tak percaya langsung. Aku terus call mak n ayah. Allah je tahu perasaan aku time tu. Yela, bila benda yang kita expect kita memang tak akan dapat, tiba2 tuhan bagi. Allah, tak tahu laa aku nak describe rasa tu macam mana.

Jadi, kesimpulannya, dalam hidup ni tak de apa yang MUSTAHIL. Semuanya boleh jadi TAK MUSTAHIL kalau kita usaha. Yang penting SABAR. Allah nak tengok sejauh mana kita SABAR n terima ujian dia. Kalau kita berjaya dengan ujian kesabaran, Allah akan gantikan dengan benda yang paling best ok!
Macam aku, selalu je kena reject, tapi aku percaya, satu hari nanti Allah akan bagi suami yang aku pun tak sangka aku akan dapat. Who knows? Sebab HIDUP KITA, ALLAH YANG URUSKAN. =)

*Tengok2 Allah bagi aku suami yang hensem macam ni*
*Hari2 pengsan ok bila tengok mata dia*
HAHAHAHAHA







Tiada ulasan:

Catat Ulasan